1. Skorzystaj z infolinii wsparcia psychicznego.
Jeżeli odczuwasz napięcie i stres związane z obecną sytuacją i chciałbyś porozmawiać z kimś o tym jak się czujesz, możesz zadzwonić pod telefon przeznaczony dla osób w kwarantannie, leczących się z powodu koronawirusa lub odczuwających stres z powodu sytuacji epidemicznej.
Infolinia wsparcia psychicznego prowadzona przez Wojska Obrony Terytorialnej:
- Tel.: 800 100 102 (czynny całą dobę)
- Strona WWW
Telefon zaufania dla osób zarażonych w kwarantannie i wszystkich dotkniętych kryzysem związanym z pandemią Fundacji Vis Salutis:
- Tel. 888-900-980 lub 888-960-980 codziennie 10.00-18.00
- https://vissalutis.pl/poradnia-psychologiczna/
Psychologowie i psychoterapeuci dla społeczeństwa
- Telefony do poszczególnych specjalistów na stronie www:https://www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl/kontakt
If you need psychological help you can contact english speaking- therapist: https://www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl/kopia-strona-glowna
Linia wsparcia psychologicznego Polski Czerwony Krzyż
Działania linii obejmują pierwszą pomoc psychologiczną, rozmowę psychologiczną i działania psychoedukacyjne.
- 22 230 22 07
- codziennie w godzinach 10:00-22:00
Linia Wsparcia Mokotowskiego Centrum Zdrowia Psychicznego prowadzona przez Instytut Psychiatrii i Neurologii
Linia dedykowana jest osobom zmagającym się z problemami natury psychicznej i trudnościami psychologicznymi związanymi z aktualną sytuacją epidemiologiczną i jej następstwami. Dodatkowo wydelegowany do tego pracownik infolinii jest w stanie udzielić informacji odnośnie różnych aspektów formalnych związanych ze stanem epidemii w zakresie wsparcia socjalnego, zmieniających się przepisów prawa. Może pokierować też do odpowiednich instytucji, wskazać przydatne adresy i telefony.
- Tel. 222 99 04 31 od poniedziałku do piątku w godz. 8-20
- strona WWW
Możesz także sprawdzić listę organizacji, które oferują m.in. pomoc psychologiczną dla osób w kryzysie związanym z kwarantanną lub leczeniem koronawirusa na stronie Rzecznika Praw Pacjenta tutaj.
2. Skontaktuj się ze specjalistą poradni zdrowia psychicznego.
Jeżeli niepokojące objawy w zakresie zdrowia psychicznego mają nasilony charakter albo zauważyłeś je już wcześniej, a obecnie odczuwasz pogorszenie samopoczucia, warto abyś skontaktował się ze specjalistą w poradni zdrowia psychicznego. W ten sposób będziesz mógł skorzystać między innymi z porady diagnostycznej lekarza psychiatry. Pamiętaj – ze świadczeń opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia możesz skorzystać także z wykorzystaniem technologii teleinformatycznych.
Jak to zrobić?
- Skontaktuj się z poradnią zdrowia psychicznego dla dorosłych lub dzieci i młodzieży.
Telefon do poradni najłatwiej znajdziesz przez wyszukiwarkę internetową. Informację na temat placówek udzielających świadczeń możesz znaleźć na stronie: https://www.nfz.gov.pl/o-nfz/informator-o-zawartych-umowach/
- wybierz interesujące Cię województwo,
- wpisz w pole Nazwa produktu kontraktowanego: „świadczenia psychiatryczne ambulatoryjne” (w przypadku osób dorosłych),
- wpisz „świadczenia psychiatryczne ambulatoryjne dla dzieci i młodzieży”).
- Zadzwoń do poradni i dowiedz się o możliwość konsultacji z lekarzem psychiatrą.
Jeżeli lekarz uzna, że potrzebna jest farmakoterapia wystawi e-receptę (więcej dowiesz się na https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta)
W ramach świadczeń udzielanych w poradni zdrowia psychicznego możesz też skorzystać z porady psychologicznej lub sesji psychoterapeutycznej z wykorzystaniem technik teleinformacyjnych.
- Znajdź Centrum Zdrowia Psychicznego – sprawdź czy w Twojej okolicy znajduje się Centrum Zdrowia Psychicznego na stronie: https://czp.org.pl/index.php/o-czp/
3. Jeśli szybko potrzebujesz wsparcia zadzwoń na telefon zaufania. W razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia zadzwoń na numer alarmowy 112.
Telefon zaufania dla osób w kryzysie psychicznym prowadzony w ramach Narodowego Programu Zdrowia przez Fundację ITAKA:
- Tel.: 800 702 222 (czynny całą dobę)
- Strona WWW
Infolinia dla dzieci i młodzieży, rodziców oraz nauczycieli prowadzona w ramach Narodowego Programu Zdrowia przez Fundację ITAKA:
- Tel.: 800 080 222 (czynny całą dobę)
- Strona WWW
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę
- Tel. 116 111 (czynny całą dobę)
- strona WWW
Telefon dla rodziców i profesjonalistów w sprawie bezpieczeństwa dzieci prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę
- Tel.800 100 100 (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00-15:00. Rozkład dyżurów na stronie internetowej: https://800100100.pl)
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka:
- Tel.: 800 121 212 (czynny całą dobę)
- Strona WWW
4. Zadzwoń do jednego z miejsc, które udziela wsparcia w związku ze specyficznymi problemami zdrowia psychicznego.
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie “Niebieska Linia”:
Konsultacje w sprawie przemocy w rodzinie (dla ofiar i świadków)
- Tel.: 800 120 002
- Strona WWW
Ogólnopolski Telefon Zaufania Narkotyki:
Telefon zaufania dla osób uzależnionych od narkotyków prowadzony przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii
- Tel.: 800 199 990 (czynny codziennie w godzinach 16:00-21:00)
- Strona WWW
Telefon Zaufania Uzależnienia Behawioralne:
Telefon zaufania dla osób z uzależnieniami behawioralnymi przy Instytucie Psychologii Zdrowia PTP
Tel.: 801 889 880 (czynny codziennie w godzinach 17:00-22:00)
Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym:
Telefon zaufania dla osób palących prowadzony przez Narodowy Instytut Onkologii w ramach Narodowego Programu Zdrowia
- Tel.: 801 108 108 lub (22) 211 80 15 (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 11:00-19:00)
- Strona WWW
Ośrodki Interwencji Kryzysowej:
- Numery telefonów dostępne są na stronach ośrodków
- Strona WWW
Telefon wsparcia kryzysowego Asystentów Zdrowienia:
Dla osób dotkniętych kryzysem psychicznym, ich Rodzin i Przyjaciół
- Tel.: 698 761 774 (czynny w poniedziałki w godzinach 10:00 – 19:00)